9 sandheder om muskelsene-overbelastninger (tendinopatier)

Næsten alle vores muskler ender i større eller mindre grad i en muskelsene. De mest kendte muskelsener er akillessenen som er fortsættelsen af lægmusklerne og knæstrækkersenen som går ned over knæskallen og er fortsættelsen af forlårsmuskulaturen. Ved større eller længerevarende belastning, kan der forekomme nogle forandringer i vores muskelsenevæv. Disse overbelastningsrelaterede forandringer kaldes tendinopatier.

Tendinopati dækker over en række overbelastningsrelaterede forandringer i vores muskelsenevæv, som kan føre til smerte, hævelse og begrænsninger i dagligdagsfunktioner. De begrænsninger der kan forekomme, er oftest betinget af smerter.

Der er meget vi ikke ved om tendinopatier, men der er nogle uundgåelige sandheder du bør vide som både kliniker og patient.


1.

Tendinopatier bedres ikke ved hvile! Smerten reduceres måske midlertidigt, men når du vender tilbage til aktivitet, opstår smerten formentlig igen, da hvile ikke gør noget for at øge tolerancen overfor belastning i din sene.


2.

Selvom der er nogle inflammatoriske biokemiske processer og celler involveret i tendinopatier, anses det ikke for at være et klassisk inflammatorisk respons. Anti-inflammatoriske smertestillende (f.eks. ibuprofen) kan hjælpe i tilfælde af meget høj smerteintensitet, men det er usikkert hvilke effekter det egentlig har på cellerne og patologien (forandringerne) i senevævet.


3.

Tendinopati kan forårsages af mange forskellige faktorer. Den mest almindelige faktor er et pludseligt skifte i bestemte aktiviteter – disse aktiviteter inkluderer:

a. Aktivitet der kræver at der lagres energi i muskelsenevævet (f.eks. gang, løb og hop)

b. Aktivitet med belastning der komprimerer muskelsenen.

Nogle er mere disponeret på grund af biomekaniske faktorer såsom mindsket muskelkapacitet eller muskeludholdenhed. Systemiske faktorer såsom alder, overgangsalder, forhøjet kolesterol og forhøjet formodet mistanke om smerte kan også spille ind. Folk der er mere disponeret på baggrund af f.eks. nogle af de ovennævnte faktorer kan udvikle muskelsene-smerter med selv en lille ændring i deres aktivitetsniveau.



4.

Træning er den mest evidensbaseret behandling for tendinopati – sener har brug for gradvis tiltagende belastning, så de kan udvikle tolerance overfor den dagligdag som det enkelte individ lever. I en stor del af muskelsene-problemer (ikke alle) har senerne i høj grad brug for denne gradvise belastning for at forbedre sig.

5.